Curial e Güelfa
La història que ens explica el Curial e Güelfa és cavalleresca i sentimental. En part recorda les novel·les sobre Lançalot i Tristany i en part reprodueix el model de les cròniques biogràfiques de cavallers contemporanis, però alhora és molt nova, ja que l’autor era un lector devot dels clàssics abastables a la primera meitat del XV i es deixava guiar pel mestratge de Dante, Boccaccio i Petrarca. Els protagonistes són italians i l’emperador d’Alemanya i el rei de França hi tenen un paper destacat, però els millors cavallers, els governants més justos i els mercaders més honrats són catalans o aragonesos; la passió amorosa és un dels motius centrals de l’obra, però la Güelfa controla amb severitat extrema la relació amb el seu protegit, Curial, de manera que, quan l’educa com a cavaller i cortesà, manté l’amor en els límits estrictes d’una honestedat que finalment serà premiada amb el matrimoni; la magnífica prosa de l’obra, deliberadament supradialectal, recorda vivament motius, frases i al·lusions de la tradició clàssica, però Curial es comporta, en general, com un cavaller errant de les novel·les del segle XIII. Destaca també el fervor monàrquic de l’Anònim, projectat en la figura de Pere II el Gran, el nostre rei més italià del segle XIII.
Col·lecció: Miscel·lània > Sèrie Gran (26)
ISBN: 978-84-7727-517-6
Edició: 2a
Enquadernació: Rústega cosida
Format: 13,1 x 21 cm
Pàgines: 768
La història que ens explica el Curial e Güelfa és cavalleresca i sentimental. En part recorda les novel·les sobre Lançalot i Tristany i en part reprodueix el model de les cròniques biogràfiques de cavallers contemporanis, però alhora és molt nova, ja que l’autor era un lector devot dels clàssics abastables a la primera meitat del XV i es deixava guiar pel mestratge de Dante, Boccaccio i Petrarca. Els protagonistes són italians i l’emperador d’Alemanya i el rei de França hi tenen un paper destacat, però els millors cavallers, els governants més justos i els mercaders més honrats són catalans o aragonesos; la passió amorosa és un dels motius centrals de l’obra, però la Güelfa controla amb severitat extrema la relació amb el seu protegit, Curial, de manera que, quan l’educa com a cavaller i cortesà, manté l’amor en els límits estrictes d’una honestedat que finalment serà premiada amb el matrimoni; la magnífica prosa de l’obra, deliberadament supradialectal, recorda vivament motius, frases i al·lusions de la tradició clàssica, però Curial es comporta, en general, com un cavaller errant de les novel·les del segle XIII. Destaca també el fervor monàrquic de l’Anònim, projectat en la figura de Pere II el Gran, el nostre rei més italià del segle XIII.
Edició crítica i comentada de Lola Badia i Jaume Torró
“Magnífica novel·la cavalleresca del segle XIV. Sòlidament construïda, una novel·la divertida i apassionant, amb la càrrega didàctica pròpia de l’època”.
El País (Quadern)
“Som davant d’una excel·lent edició crítica d’una important novel·la cavalleresca del segle XV que encara avui es llegeix amb el mateix delit que en els temps que en què Johan Huizinga va qualificar aquesta època de la tardor de l’Edat Mitjana”.
Almudena Blasco, La Vanguardia
“Un clàssic medieval imprescindible. Una obra incomparable. El llibre és ple d’admirables sorpreses i la curiositat és inevitable. I no només pel fet misteriós i especulatiu del seu anonimat, sinó també perquè acaba sent un producte literari divertit i de gran qualitat”.
Joaquim Armengol, Ara
“Gràcies a aquests dos romanistes, la dimensió internacional de Curial e Güelfa creix. Amb una trama tan erudita, és una temptació dels filòlegs romanistes que viuen amarats de la cultura dels homes i dones de les corts europees medievals, però també és un relat a admirar com a producte literari de qualitat excepcional”.
Lluís Bonada, El Temps
“Esplèndid volum. Un producte literari de qualitat excepcional, escrit en una prosa treballada, clara i elegant. Llegeixin la novel·la, ja veuran com se n’enamoraran”.
Àntonia Carré, El Punt Avui
“Aquesta nova publicació marcarà un abans i un després quant a l’anàlisi de l’obra dins el capítol de la novel·lística cavalleresca”.
Carles Cabrera, Diario de Mallorca
“Un llibre alhora bell i amanós”.
Rosanna Cantavella, Serra d’Or
“Aquesta edició permet l’accés a una obra clau del nostre corpus medieval, amb un estudi imprescindible que fixa amb saviesa les dades consolidades i que afronta amb honestedat els dubtes inconclusos”.
Maite Martí, Sonograma Magazine
Entrevista a Lola Badia a El Punt Avui
“És una novel·la cavalleresca que es deixa llegir d’una tirada. Però és també, al mateix temps, un exemple del que s’ha convingut a anomenar literatura nacional, un caràcter que cal relacionar amb el registre elevat de la llengua en què s’expressa”.
Lola Badia, L’avenç